bloom
Er zijn zoveel mensen op deze wereld, maar wie ben JIJ nou eigenlijk? Maar vooral: ‘Waarom ben je?’ Dat is een vraag die centraal staat binnen de personal branding cursus die ik gevolgd heb via Guido Crolla.

Dare to be different, als je binnen de lijntjes kleurt loop je inderdaad minder risico, maar als je buiten de lijntjes kleurt en je eigen ding doet ongeacht wat de massa er van vindt, blijf je trouw aan jezelf. Er zijn ongetwijfeld mensen die in hetzelfde hokje kleuren als jijzelf.

Bij de vraag ‘wat kun je’ wordt vaak een invulling gegeven naar de verwachting in competenties.

Maar je persoonlijkheid is zoveel meer dan wat je kunt, het verteld wie je bent. Vragen als ‘Wat houdt je dagelijks bezig, waar kom je vandaan en waar heb je van genoten, waar vertel je graag over’ helpen je jezelf overnieuw te ontdekken, je waarden zeggen namelijk zoveel meer dan wat je kunt.

Helaas zijn wij door deze maatschappij door een molen gegaan en gekneed om een richting ingeduwd te worden. Deze cursus geeft je handvaten om terug te gaan naar jezelf, naar de persoon die altijd binnenin gezeten heeft. En dat is moeilijk, je zult de angst om jezelf bloot te geven los moeten laten en een risico moeten durven nemen.

Door middel van opdrachten en associaties tijdens de cursus leerde ik stapje voor stapje mezelf te herontdekken.

Het liet me nadenken over mijn basis en opende nieuwe mogelijkheden voor mijn toekomstplan.

Guido wist zijn passie voor dit vak te delen met mij door zijn alternatieve en verassende aanpak, hij ging uit zijn comfort zone en inspireerde ons om dit ook te doen. ‘Doe eens gek, ga eens dansen tijdens je presentatie!’. Leuk om mezelf eens te uiten op een andere manier dan woorden!

Toen ik onder andere aan in mijn omgeving vroeg wat voor dier ik zou zijn, kwamen er hele bijzondere antwoorden op tafel te liggen.

Een voorbeeld tijdens mijn eigen presentatie ‘personal branding’ was een foto van mijn kamer, die volledig naar mijn smaak is ingevuld. Ik wilde hem wel opruimen vantevoren, wat zouden andere mensen wel niet denken met al die rommel op mijn bureau en de grond? Maar zo ben ik niet, ik hou van rommel en chaos, dat is de omgeving waarin ik het liefst werk. Dus heb ik mijn kamer precies zo gelaten en een foto gemaakt zoals het nou eenmaal is. En dat vind ik personal Branding!

Je bent pas klaar om een verschil te maken op de wereld als je weet wie je zelf bent.

Je blikt terug op je verleden, wie ben je nu, en waar wil je eigenlijk naartoe? En uiteindelijk is het aan jezelf om actie te ondernemen hoe je dat doel gaat bereiken. Je dromen, dingen die je nog graag zou willen doen in je leven, je levenswens. Te weinig mensen maken hier werk van.

Deze cursus heeft me geholpen om de woorden ‘ja-maar’ uit mijn woordenboek te wissen. en de eerste stappen te nemen om te worden wie ik ben.

Silvie Kisters, 23 jr.
Student ‘Advanced Business Creation’
Avans Hogeschool te ’s-Hertogenbosch
2011

Leave a Comment