In de HKU Master of Education in Arts loop ik tegen een bijzondere ervaring van emergence en synchroniciteit aan.
Nadat ik het boek ‘Muzische professionalisering’ gekregen heb van Bart van Rosmalen lees ik langzaam steeds meer wat ik zelf misschien wel graag geschreven had. Het raakt. Er is een bladzijde die wel heel hard binnenkomt.
Bladzijde 100.
Dit is wat ik al jaren denk, zeg en doe. Ik ben sprakeloos.
Ik laat het even bezinken … 5 minuten … Ik herschrijf de tekst naar de ‘ik-vorm’, spreek de tekst even later in en ga een video rondom de tekst monteren.
En zoals dat dan gaat bij mij, neemt flow het weer helemaal over. Als vanzelf stroomt eerst mijn gevoel over dit moment ‘hier en NU’ naar binnen in de vorm van een reflectie op ‘the Art of Changemaking’, een programma van een week waarin we het weekprogramma achterwege lieten en ruimte boden aan de deelnemers om zelf programma te maken.
“If it was by design, it was genius, if it was by accident it was a miracle.” ~ Kathreen Mc Cabe
Ik monteer tot in de vroege uurtjes, de master kan nu al niet meer stuk.
De dag erna geeft Bart een opdracht om, met zijn boek in het achterhoofd, de wereld in te gaan en terug te komen met onze inzichten…. De hele groep stuift weg. Ik was al klaar. Ik laat aan het einde van de middag mijn video zien.
Bart reageert een paar dagen later met een blogpost op Musework.nl.
“Bart pleit nadrukkelijk voor aanwakkeren makerschap. Als je maakt eigen je toe. Als je maakt neem je ruimte in. Metafoor: een bladzijde van de studie pas omslaan als je er iets van gemaakt hebt….
Tenslotte een filmpje (al eerder gemaakt) waar één van de sleutel bladzijden uit het boek van Bart dat bewerkt en hermaakt is tot een vertelling van de maker….. Wat bijzonder werkt is dat de tot video over leerprocessen bewerkte bladzijde uit het proefschrift een soort samenvatting van de middag blijkt te zijn. De kernwoorden uit ons gesprek komen terug, ook al is de video zelf een dag ouder.”
Begrippen als emergence en serendipity uit de chaostheorie krijgen hun plek.